از اسکنهای قلبی می توان برای غربالگری پوکی استخوان استفاده کرد

14  ژوئیه 2020 - یک مطالعه ی جدید، فواید CT اسکن را فراتر از ارزیابی سلامت قلب تعیین کرده است: ارزیابی نرخ شکستگی و پوکی استخوان بالقوه، از طریق ارزیابی تراکم مواد معدنی استخوان (BMD)  مهره های قفسه سینه، امکان پذیر است.

دكتر جوزفین تركیلدسن، از Hospital Unit West در هرنینگ ، دانمارك، و همكارانش اظهار داشتند: نتایج ما گامی به سمت ارزیابی و شناخت كاربرد بالینی غربالگری فرصت طلبانه BMD از روی CT اسکن قفسه ی سینه یا کمری است. این مطالعه در 14 ژوئیه در ژورنال رادیولوژی منتشر شد.

برای تعیین اینکه آیا تجزیه و تحلیل بیشتر CT اسکن قلبی می تواند به تعیین BMD و ارتباط آن با میزان شکستگی کمک کند، محققان یک مطالعه مشاهده ای آینده نگر بر روی 1.487 بیمار دانمارکی با بیماری احتمالی عروق کرونر که بین سپتامبر 2014 تا مارس 2016 تحت اسکن قلبی قرار گرفته بودند، انجام دادند. میانگین سن این افراد 57 سال بود (انحراف استاندارد ، 9 ؛ دامنه ، 40-80). تقریباً همه بیماران سفید پوست بودند و 52.2 درصد (781 نفر) زن بودند.

همه شرکت کنندگان تحت یک CT قلبی بدون کنتراست قرار گرفتند، که بر اساس آن BMD حجمی در سه مهره توراکس توسط نرم افزار نیمه اتوماتیک تجاری موجود، اندازه گیری شد. ميانگين BMD آنها 119 میلی گرم بر سانتی متر مکعب (SD ، 34) بود كه بين بيماران مرد و زن تفاوت معناداری مشاهده نمی شد. از 1 487 شرکت کننده ، 695 دارای BMD نرمال (بیش از 120 میلی گرم در سانتی متر مکعب) ، 613 نفر دارای BMD پایین(80 تا120 میلی گرم بر سانتی متر مکعب) و 179 نفر دارای  BMD بسیار پایین (80 میلی گرم در سانتی متر مکعب) بودند. پيگيری متوسط به مدت ​​3.1 سال انجام شد (دامنه ی بین چارکی، 2.7 تا 3.4).

بروز شکستگی در 80 بیمار (5.4 درصد) رخ داد که از این تعداد 48 نفر زن و 32 نفر مرد بودند. بیمارانی که دچار شکستگی شده بودند، به طور قابل توجهی پیرتر از بیماران بدون شکستگی بودند (میانگین سنی 59 سال در مقابل 57 سال؛ P = 0.03). از 80 بیمار مبتلا به شکستگی ، 31 مورد مربوط به پوکی استخوان بود.

در یک تحلیل تعدیل نشده، شرکت کنندگان دارای BMD بسیار پایین، دارای نرخ بالایی از هر گونه شکستگی، و نرخ بالایی از شکستگی مرتبط با پوکی استخوان، بودند. پس از تعدیل سن و جنس، نرخ هرگونه شکستگی و شکستگی مرتبط با پوکی استخوان، باز هم بالا باقی ماند.

استفاده ی فرصت طلبانه از مزایای اسکن قلبی هم برای پزشکان و هم برای بیماران

دکتر Siris، استاد دانشگاه کلمبیا و مدیر مرکز پوکی استخوان Toni Stabile ، در مصاحبه ای گفت: استفاده از سی تی اسکن که با هدف دیگری انجام شده است، به شما اجازه می دهد که فرصت طلب باشید. اگر شما با بیماران مسن سروکار دارید و اگر نرم افزاری را برای رادیولوژی در اختیار دارید که می تواند سی تی اسکن را دوباره آنالیز کرده و درباره استخوان اطلاعاتی در اختیار شما بگذارد، مطمئناً بهترین فرصت را برای شناسایی افرادی که ممکن است در آینده در معرض شکستگی استخوان باشند، در اختیار دارید.

وی افزود: از دیدگاه عملی، تصورش سخت است که این روش جایگزین آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان معمولی از طریق DXA[1] شود. متاسفانه پوکی استخوان به طرز فجیعی تشخیص داده نمی شود، زیرا افراد برای تست DXA مراجعه نمی کنند. این مطالعه نشان داد اگر به اسکن قفسه سینه یا اسکن کمری دسترسی داشته باشید با کمک نرم افزار می توانید افراد دارای BMD کم یا خیلی کم را شناسایی کنید. ما امیدوارم که متخصصان داخلی با ارزیابی این اسکن ها بتوانند از آن به عنوان یک پیش بینی کننده خطر شکستگی استفاده کنند، و بیماران مبتلا به پوکی استخوان را تحت درمان قرار داده و سپس با یک آزمایش DXA معمولی وضعیت آنها را پیگیری کنند. اما آیا این اتفاق می افتد؟ من نمی دانم، اما نتیجه ی نهایی این مطالعه این است که هر چیزی که به پزشکان برای ارزیابی خطر شکستگی استخوان کمک کند، خوب خواهد بود.

 دلیل اسکن هرچه باشد، CT می تواند به تشخیص پوکی استخوان کمک کند

دکتر Bredella ، استاد رادیولوژی در دانشکده پزشکی هاروارد و نایب رئیس بخش رادیولوژی در بیمارستان عمومی ماساچوست، بوستون، در یک سرمقاله همراه نوشت: این مطالعه تأکید می کند که CT  از جمله CT از قفسه ی سینه می تواند دو مورد را هدف بگیرد که یکی از آنها غربالگری پوکی استخوان است.

وی افزود: در ایالات متحده، هر ساله بیش از 80 میلیون تست CT انجام می شود، بسیاری از آنها می توانند برای غربالگری پوکی استخوان بدون هزینه های اضافی یا قرار گرفتن در معرض اشعه ی بیشتر استفاده شوند، و به لطف یافته های مطالعه ی دکتر Therkildsen و همكارانش، كه به آستانه های تثبیت شده و جدید BMD متکی بودند، ارتباط بین BMD ستون فقرات سینه ای و خطر شکستگی واضح تر از همیشه مشخص شد.

دکتر Bredella ، اظهار داشت: ما امیدوارم این مطالعه علاقه به استفاده از معاینات CT قفسه سینه را برای اهداف دیگری مانند غربالگری سرطان ریه ، غربالگری فرصت طلبانه ی پوکی استخوان و پیش بینی شکستگی در افراد آسیب پذیر، افزایش دهد.

نویسندگان محدودیت های مطالعه خود، از جمله تعداد کم حوادث شکستگی در کل و عدم توانایی در ارزیابی ارتباط بین BMD و میزان شکستگی در مکان خاص را تأیید کردند.

علاوه بر این، گروه آنها به طور عمده از شرکت کنندگان سفید پوست با مشخصات خطر بیماری عروق کرونر تشکیل شده بود. به دلیل اختلافات قومی در اندازه گیری BMD ، نتایج آنها نمی تواند به سایر گروههای قومی تعمیم داده شود.

منبع:

Therkildsen J et al. Radiology. 2020 Jul 14. doi: 10.1148/radiol.2020192706.

https://www.medscape.com/viewarticle/933903

 



[1] dual-energy x-ray absorptiometry